از جایزه برای گنده لات تهران تا جریمه بهخاطر «پایاننامه»
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۶۷۱۱
مهدی یاورمنش: بازیگری است که دیر دیده شد؛ هم از نظر سنی و هم به لحاظ سابقه کار. در سال ۱۳۸۰، در سن ۲۶ سالگی در فیلم «ارتفاع پست» و سریال «خاک سرخ» جلوی دوربین ابراهیم حاتمیکیا رفت، ولی مدتی طول کشید تا شناخته شود.
امیر آقایی، با سه سریال «اولین شب آرامش» ساخته احمد امینی، «سالهای برف و بنفشه» به کارگردانی سعید سلطانی و «بیگناهان» کار احمد امینی، دیده و با فیلم «زن دوم» سیروس الوند تا حدی شناخته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در سال ۱۳۸۹، پس از آنکه از نقشآفرینی در فیلم «پایاننامه» به کارگردانی حامد کلاهداری انصراف داد، به بازیگری خبرساز تبدیل شد. این فیلم که به اتفاقات پس از انتخابات ریاستجمهوریِ سال ۸۸ میپرداخت، در زمان خودش، صفی از موافقان و مخالفان را شکل داد. بعدها آقایی، دلیل انصراف از این پروژه را، تغییر فیلمنامه اولیه ذکر کرد و پرداخت خسارت ۱۷۰ میلیون تومانی فسخ قرارداد را به جان خرید.
این بازیگر، در ادامه زندگی هنری خود، دست به انتخابهایی متفاوت زد و طیفی از نقشهای سیاه، سفید و خاکستری را بازی کرد. «سعادتآباد» ساخته مازیار میری و «هیس دخترها فریاد نمیزنند» کارِ پوران درخشنده، دو فیلمی بودند که اگرچه خوب دیده شدند، ولی به خوب دیده شدن امیر آقایی، منجر نشدند. سریال نمایش خانگی «قلب یخی ۳» به کارگردانی سامان مقدم و چند سریال تلویزیونی هم، نتوانستند بر قامت بازیگری او بیفزایند.
با این حال، دَر بر یک پاشنه نچرخید و نوبت به چهره شدن امیر آقایی هم رسید؛ او با نقشآفرینی در فیلمهای «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند و «کوچه بینام» کار هاتف علیمردانی، حضوری پُر رنگ و موفق در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر داشت. دو سال بعد هم با فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به این رویداد سینمایی بازگشت که شاید بتوان آن را نقطه عطفی در کارنامه هنریاش به شمار آورد. آقایی برای این فیلم، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین دوره جشن خانه سینما شد.
جایزه برای گندهلات تهرانپس از درخشش امیر آقایی در محافل هنری و در نگاه منتقدان، نوبت آن رسید که او برای مخاطب عام سینما و تلویزیون هم چهره شود. سال گذشته، حتی پیش از آغاز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، تقریبا همه علاقهمندان به سینما میدانستند که یک سیمرغ بازیگری را باید برای او کنار بگذارند؛ چرا که پخش صحنهای کوتاه از فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت که آقایی را در نقش یک گندهلات تهران نشان میداد، همه نگاهها را خیره کرد. نقشِ «هاشم»، تنها یک فرصت بود تا تواناییهای یک بازیگر را پس از ۱۸ سال کار مستمر، در تیپسازی موفق، نشان دهد. اگرچه او برای این نقش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بهدست آورد، ولی پیش از این، تواناییاش را در جلد شخصیتهای دیگر سینمایی، به خوبی نمایش داده بود.
پس از حضور موفق در «شنای پروانه»، نوبت آن بود که آقایی، نقش یک شخصیت چندلایه را بازی کند که با سریال «آقازاده»، این فرصت را یافت. در این مجموعه شبکه نمایش خانگی به کارگردانی بهرنگ توفیقی، او ایفاگر نقش «نیما» که یک آفازاده فاسد است، شد که جذابترین و دراماتیکترین شخصیت این سریال است. این شخصیت، از آغاز تا پایان داستان، چند چهره متفاوت از خود را نشان میدهد که آقایی با وجود نامناسب بودن سناش برای بازی در این نقش، به خوبی در جلد او فرو میرود. با این سریال، اینک چهره امیر آقایی، برای مخاطبان نهچندان پیگیر آثار سینمایی هم شناخته شده و جذاب است.
مسعود کیمیایی و امیر آقاییدر ادامه موفقیت سه چهار سال گذشته امیر آقایی در سینما و شبکه نمایش خانگی، باید بیش و پیش از گذشته، پیگیر هنرنماییهای این بازیگر بود. او اکنون، دو فیلم مهم را به کارنامه خود افزوده است که هنوز به نمایش درنیامدهاند. «خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند، میتوانند باعث درخشش بیشتر این بازیگر شوند.
از آنجا که کیمیایی استاد بازی گرفتن است، بسیاری مشتاق هستند تا ببینند این کارگردان پیشکسوت، چه نقش و شخصیتی را برای امیر آقایی در «خائن کشی» که داستانی جذاب هم دارد، تراشیده است.
«شب، داخلی، دیوار» هم که با بازی نوید محمدزاده ساخته میشود، سومین همکاری امیر آقایی با وحید جلیلوند است که میتواند اوج بازیگری این هنرمند ۴۵ ساله شود. باید منتظر ماند و دید.
۵۷۵۷
منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: امیر آقایی بازیگران سینما و تلویزیون ایران امیر آقایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمود گبرلو بازیگر شد
به گزارش قدس آنلاین، گبرلو که در سالهای دور تجاربی در عرصههای نمایشی و حضور بر صحنه تئاتر داشته، در صفحهشخصی خود نوشت: عصر چهارشنبهای، آقای شمس دستیار محترم آقای سامان مقدم، تماس گرفتند و درخواست داشتند همان نقشی را که در برنامهها به عنوان مجری سینمایی دارم در قسمتی از سریال افعی تهران داشته باشم. فرمودند سکانسی هست که جناب معادی نقش فیلمسازی دارند که با شما گفتگو کنند. تردید داشتم.،فرمودند شیوه سریال اینگونه است که برخی شخصیتها در نقش خودشان ظاهر میشوند. پذیرفتم صبح جمعهای سر صحنه رفتم. در بدو ورود آقای سامان مقدم که سالها از ایشان خبر نداشتم و بعد جناب پیمان معادی را دیدم. با هر دو سلام و علیک گرمی داشتم. پیمان معادی را در نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر دیده بودم ولی فیلمهایش را چه داخلی و چه خارجی دیدهام. برای من یک شخصیت دوست داشتنی هستند. فیلمنامه کافه ستارهاش و بازی در ابد و یک روزش را دوست دارم… متن را تمرین کردیم تا صحنه فیلمبرداری آماده شد. یک تیم حرفهای و مسلط را سر صحنه دیدم؛ بهخصوص استاد غفوری که پشت دوربین جذابیت پر افتخاری داشتند. سامان مقدم برای من همیشه متفاوت بود. به تسلطش به فیلم و سریال اعتماد داشتم. صدسال به این سالها و یک عاشقانه سادهاش را دوست دارم. به پیشینه جمع اعتماد کردم. بدم هم نمیآمد جلوی دوربین یک تیم حرفهای ظاهر شوم. تا شروع ضبط فرصت شد با عزیزان پشت صحنه گپ برنم. معلوم بود تیم باهوش و کاربلدی دورهم جمع شدند. وقتی سریال پخش شد از ساختار جذاب و حرفهایش لذت بردم. بهخصوص در قسمت اول خیلی حرفهای قصه روایت میشود و در قسمتهای بعد با روشنشدن لایههای دیگر کنجاویها برانگیخته میشود… چون خودم نقشی در این سریال دارم از ارایه نظر مثبتم خودداری میکنم ولی وظیفه دارم از همه عزیزان سر صحنه سپاسگزاری کنم. مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، مدیر برنامهریزی: علی شمس، مدیر صدابرداری: محمود خرسند، طراح صحنه: کامیاب امینِِعشایری، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: ندا نصر، مدیر تولید: امیر یمینی و منشی صحنه: دنیا راد و بهخصوص جناب سامان مقدم و جناب پیمان معادی و همچنین سایر عزیزان زحمت کش افعی تهران.
منبع: پایگاه خبری صبا خبر